سرور مجازی مخفف کلمه Virtual Private Server یعنی سرور خصوصی مجازی می‌باشد و از آن به عنوان VPS، نام برده می‌شود. نسل جدید سرورهای مجازی با نام Cloud Server یا همان سرور ابری که هم از نوع مجازی و هم از نوع اختصاصی دارد، شناخته می‌شوند. ما در پارس وی‌پی‌اس سرور مجازی ابری و سرور اختصاصی ابری را ارائه می‌دهیم.

سرور مجازی دقیقا همانند یک سرور اختصاصی مستقل و با همان سطح دسترسی عمل می‌کند، با این تفاوت که چندین عدد سرور مجازی بر روی یک سرور اختصاصی قرار می‌گیرند. به عبارت بهتر با استفاده از تکنولوژی‌های مجازی‌سازی مانند VMware، Virtualizor و Google Cloud با بهره‌گیری از سخت‌افزارهای پر قدرت و پیشرفته، یک سرور اختصاصی به چندین سرور مجازی (VPS) با امکانات مختلف تقسیم می‌شود.

لیست پلن‌های سرورهای ابری: https://www.parsvps.com/cloud-server

هر سرور مجازی بنا بر تنظیمات و یا پیکربندی اولیه، سهم خاصی از منابع سرور از قبیل پردازنده (CPU)، حافظه اصلی (Ram)، فضای دیسک سخت (HDD)، پهنای‌باند و … را به صورت اختصاصی و تضمین شده در اختیار می‌گیرد. هر سرور مجازی بصورت کاملا مستقل عمل می‌کند، در نتیجه VPSهای موجود بر روی یک سرور می‌توانند از سیستم عامل‌های مختلف و نسخه‌های متفاوت و همچنین نرم‌افزارهای اختصاصی خود استفاده نمایند.


مزایای سرور مجازی

از مهمترین مزایای سرورهای مجازی در مقایسه با سایر سرویس‌های میزبانی می‌توان به هزینه بسیار کمتر آنها نسبت به سرورهای اختصاصی و استقلال عملکرد و سطح دسترسی بالاتر نسبت به سرویس‌های میزبانی اشتراکی (Shared Hosting) نام برد، بطوری که هزینه سرورهای مجازی در بسیاری از مواقع یک دهم سرورهای اختصاصی بوده و در حال حاضر تمامی امکانات آنها را دارا می‌باشند. همچنین یک سرور مجازی می‌تواند به تعداد دلخواه IP معتبر اختصاصی داشته باشد. در مجموع از دید کاربر نهایی، سرور مجازی مانند سرور اختصاصی بوده و کاربر به هیچ عنوان تفاوتی را در نحوه عملکرد و کیفیت خدمات مشاهده نخواهد کرد.

در تمامی پلن‌های پیشنهادی پارس وی‌پی‌اس، دسترسی مدیر سیستم (Administrator/root) در اختیار شما خواهد بود و این امکان وجود دارد تا با Remote Desktop و یا SSH سرور مجازی خود را مدیریت نمایید و با خیال راحت و بدون نگرانی از دخالت دیگران در برنامه‌های شما، از سرور مجازی اختصاص یافته خود استفاده کنید.


انتخاب یک سرور مجازی خوب چه نکاتی دارد؟

» میزان منابع واقعی: در زمانی که سرویس را خریداری می‌کنید از شناخت اینکه سرویس‌دهنده به صورت منصفانه منابع را به سرور شما اختصاص می‌دهد اطمینان داشته باشید.

» استفاده از سخت‌افزار به روز: همیشه به‌روزترین سخت‌افزار بازدهی بالاتر و قدرتمندی دارند. از این جهت همیشه تلاش کنید سروری انتخاب کنید که دارای سخت‌افزار قوی باشد مانند هارد SSD و CPUهای قدرتمند سری دیتاسنتر.

» سرور شما دارای پنل مدیریتی باشد: همیشه سرویس‌دهنده‌ای را انتخاب کنید که پنل مدیریت سرور را در اختیار شما قرار دهد که بتوانید خودتان سیستم عامل دلخواه را نصب کنید و یا ری‌استارت انجام دهید.

» پشتیبانی مناسب سرویس‌دهنده: همیشه امکان دارد سئوالی و یا مشکلی در زمان استفاده از سرور مجازی برای شما به وجود بیاید که این مورد را سرویس‌دهنده می‌تواند به شما کمک کند.